Ekonomiska riktlinjer (Demo)

Ekonomiska riktlinjer

Några riktlinjer i hantering av ekonomi

Hur de olika Pannkakskyrkorna administrerar och löser det ekonomiska ser lite olika ut. Vissa administrerar det genom någon av de församlingar man utgår ifrån, andra har ett eget konto som man använder för att betala för pannkakskvällar och ta emot gåvor. Hur ni löser det är upp till er. Det är dock viktigt att det sker på ett bra sätt. Exempelvis att sköta ekonomin via ett privat konto är ingen bra lösning. Väljer ni att starta ett eget konto behöver ni en kassör som kan administrera och ordna med detta. Styrelsen väljer en kassör, vilken kan vara en person som är i styrelsen, men det kan också vara en person som är utanför. Ett tips är att utmana någon äldre i församlingen som har lite erfarenhet av det som kan hjälpa till med just detta. Kassörens uppgift är att ha hand om kontoutbetalningar, insättning av gåvor och bokföringen. Nedan följer några viktiga saker som en kassör behöver ha koll på;

 

Verifikationer: Se alltid till att ha kvitton innan du gör någon utbetalning från kontot (exempelvis om någon lägger ut för pannkaksinköp) till privatperson och spara alltid fakturor.

Ordning och reda: Hitta ett sätt att hålla ordning på verifikationer (kvitton, fakturor m.m.). Ett bra tips är att ha en pärm där du samlar allt på samma ställe (spara allt minst 7 år). Bra också att ha lite kontinuitet på bokföringen, så att ni har koll på att alla kvitton finns m.m.

Kontanthantering: Det är viktigt att hitta ett bra sätt att hantera kontantgåvor på. Den vanliga rutinen brukar vara att två personer räknar ihop summan för gåvan, skriver en lapp med summa, datum och plats som de sedan skriver under med sina namn. Pengarna sätts in på kontot och lappen sparas som en verifikation.

[symple_button url=”http://pannkakskyrkan.se/riks/foreningsstuff” title=”Visit Site” color=”black” size=”large” border_radius=”3px” target=”self” rel=”none” icon_left=”circle-arrow-left” icon_right=”None”]Tillbaka[/symple_button]