För vissa kommer detta kanske som en nyhet, andra har följt processen senaste åren. Vi är nu mycket glada och stolta över att få presentera det nya namnet för riksorganisationen: REACH! Namnet sätter ord på det som alltid har det hjärta som pulserat bakom Pannkakskyrkornas arbete runt om i landet: Guds längtan och vilja att nå ungdomar i Sverige! Pannkakskyrkan har varit till stor välsignelse de senaste 10 åren och fått betyda mycket för många, men vi tror att Sveriges ungdomsvärld behöver många många fler typer av initiativ som når fler “världar” och på flera sätt. Det är bakgrunden till att riksorganisationen byter namn från Pannkakskyrkans Riksorganisation till Reach. Reach vill stötta och hjälpa utåtriktade initiativ oavsett om de kallar sig Pannkakskyrkan, Skatekyrka eller något annat! Vi tror inte att Gud ytterst sätt förlitar sig på koncept (även om de är väldigt bra) utan grunden är att det är Guds grej, Hans mission och att vi tillsammans med Honom får ta steg för att nå och älska vår värld med Hans kärlek. Här tror vi att det finns massor av bra idéer och initiativkraft ute i Sverige som Reach kan få bli ett stöd till. Detta betyder inte att Pannkakskyrkan som namn försvinner. Namnbytet gäller bara riksorganisationen så alla Pannkakskyrkor ute i landet kommer fortsätta att använda Pannkakskyrkan som namn. Reach kommer fortsättningsvis äga varumärket. Vi kommer även att ha kvar alla plattformar och kommunikationsvägar som är kopplade med Pannkakskyrkan (ex hemsidan pannkakskyrkan.se, sociala medier m.m.). Så i praktiken kommer namnbytet inte att påverka eller förändra det som redan finns.

Ny hemsida: www.reachsverige.se

 Gilla Reach på Facebook: https://www.facebook.com/reachsverige/

Historik och bakgrund till namnbytet: Efter att första Pannkakskyrkan startades i Uppsala 2006 och initiativet spred sig runt om i landet så bildades 2011 “Pannkakskyrkans Riksorganisation” för att stödja och hjälpa de olika Pannkakskyrkorna som fanns ute landet med resurser, nätverk, inspiration, kontakt etc. 2013 började en process och samtal i dåvarande styrelse om ett eventuellt namnbyte på organisationen för att kunna inkludera och stötta fler typer av initiativ som står på samma vision. Processen fortsatte i kommande styrelser och 2015 informerades årsmötet om ett eventuellt namnbyte. Processen fortsatte i styrelsen och i mars 2016 gick styrelsen ut med ett antal namnförslag på Facebook och gav folk möjlighet att komma med egna förslag. Det förslag som fick flest röster var ”Reach”, som också blev det namn som årsmötet 2016 röstade fram. Sedan dess har styrelsen och sverigekontoret arbetat för releasen av det nya namnet och organisationen som gjordes i samband med Union i Östersund 2017.