Julhälsning från Micael, Pannkakskrokodilen och Kyrkapan! (Demo)

I ett och ett halvt år har jag jobbat som inspiratör på Pannkakskyrkans riksorganisation! Pannkakskyrkan är en fantastisk evangelisationsorganisation som delar ut pannkakor och berättar om Jesus. Jag har fått åka ut och starta nya pannkakskyrkor, inspirera existerande pannkakskyrkor, haft kontakt med pannkaksledare i östra och norra Sverige och predikat på våra konferenser och tourer. Nu avslutas min tjänst på riksorganisationen, men jag kommer fortsätta ha kontakt med andra pannkaksledare ideellt, och vara med i ledarteamet för Pannkakskyrkan Uppsala.

Som sista jobbgrej har jag tillsammans med mina kollegor Pannkakskrokodilen och Kyrkapan gjort denna fina julhälsning till alla 1000 medlemmar i Pannkakskyrkan. Jag tror Pannkakskyrkan har sjukt stor potential att peppa alla samfund att bli mer evangeliserande, se gatan som en minst lika naturlig plats att leva Jesusliv på som kyrkobyggnaden, och nå ungdomar med väckelseeld och kärlek. När jag tänker Pannkakskyrkan får jag till mig detta bibelord:

11 Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, 12 för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp 13 tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.
(Ef 4:11-13)

Paulus säger här att evangelistens uppgift liksom andra kyrkliga ledare inte är att göra jobb åt församlingen, utan att utrusta församlingen till att göra jobbet med dem. Pannkakskyrkan och andra evangelisationsinitiativ får inte bli gruppen som ”sköter evangelisationen” medan majoriteten av församlingsmedlemmarna tänker att de inte behöver engagera sig i sådant. Pannkakskyrkan får inte heller bli en grupp utanför församlingen. Nej, min vision med Pannkakskyrkan är att det är så inbakat i församlingens liv att de allra flesta vill hänga med ut i massor av olika evangelisationsgrupper, så att de lokala samhällena fylls av kärleksfulla, Jesusförkunnande lärjungar.

Ett annat centralt ord för Pannkakskyrkan är Rom 15:18-19:

18 Jag vågar inte tala om annat än det som Kristus har gjort genom mig för att föra hedningarna till lydnad, genom ord och gärning , 19 genom kraften i tecken och under, genom Andens kraft. Så har jag från Jerusalem och runt omkring ända till Illyrien överallt predikat Kristi evangelium.

Här säger Paulus att evangelisation handlar om ord, gärning och kraften i tecken och under. I PK kallar vi detta för de tre benen: berätta, betjäna och be. Alla tre behövs för att evangeliet ska slå rot hos människor. Och allt måste grundas i kärlek, Guds agape-kärlek som är gränslös och villkorslös.

Gud välsigne alla härliga pannkakelister och alla ni andra! Må ni ha en helig, mirakulös och fridfull jul.

/Micael Grenholm

Privacy Preferences